Informatiebijdrage van de Wellness Academie https://www.wellnessacademie.com/

Tips voor een goede huidbescherming tegen de zon

Op elk moment van het jaar is een goede huidverzorging essentieel. In elk seizoen zijn er speciale aandachtspunten. In de zomer is het belangrijk om je huid extra goed te beschermen tegen de zon, om verbranding, een versneld huidverouderingsproces en huidkanker te voorkomen. Een goede zonnebrandcrème is heel belangrijk. Waar moet je op letten bij het kiezen van een zonnebrandcrème? En wat kun je nog meer doen om je huid te beschermen tegen de zon?

Kies de juiste beschermingsfactor

Bij het kiezen van een zonnebrandcrème is de beschermingsfactor essentieel. Deze moet goed afgestemd zijn op het huidtype. Kies voor baby’s altijd voor de hoogste factor 50. En ook voor kinderen tot 16 jaar is een factor 30 tot 50 aan te raden. Hieronder hebben we de verschillende huidtypen met hun kenmerken en aanbevolen beschermingsfactor op een rij gezet:

Huidtype Kenmerken Beschermingsfactor
Huidtype 1 Zeer lichte huid

Verbrandt snel

Bruint niet

30
Huidtype 2 Lichte huid
Verbrandt vrij snel
Bruint langzaam
15-20
Huidtype 3 Vrij lichte huid
Verbrandt niet snelBruint redelijk snel
10-15
Huidtype 4 Iets getinte huid
Verbrandt bijna nooitBruint snel
5-10

 

Zonnebrandcrème: waarop nog meer letten?

Er zijn nog meer aspecten van belang bij het kiezen van een zonnebrandcrème. Kies altijd voor een zonnebrandcrème die beschermt tegen UVB- én UVA-stralen. UVB-stralen kunnen tot een verbrande huid leiden, UVA-stralen niet, maar zij kunnen wel schade aanrichten aan de huidcellen waardoor het risico op vroegtijdige huidveroudering en kanker toeneemt. Bij zonnebrandcrème maken we verder een onderscheid tussen chemische en fysische filters. Chemische filters (bv. oxybenzone, octyl methoxycinnamate, octocrylene en avobenzone) trekken in de huid en beschermen daar tegen de zon. Sommige filters kunnen echter door het lichaam opgenomen worden en mogelijk gezondheidsrisico’s met zich meebrengen. Fysische filters (bv. titaniumoxide en zinkoxide) niet en liggen als een laagje op de huid. Het nadeel is dat ze een witte waas achterlaten.

Tips voor verstandig zonnen

Verstandig zonnen gaat verder dan je één keer insmeren met zonnebrandcrème. Smeer je zeker om de twee uur opnieuw in en ook na het zwemmen, sporten of als je veel zweet. Smeer je bovendien royaal in. Veel mensen gebruiken te weinig zonnebrandcrème voor een optimale bescherming. Bouw daarbij de blootstelling aan de zon langzaam op. Je huid heeft een eigen beschermingsmechanisme. Door de zon maakt de huid het pigment melanine aan, waardoor je bruin wordt. Dit is niet bedoeld om je mooier te maken, maar om je huid te beschermen. Je huid heeft tijd nodig om deze natuurlijke bescherming aan te maken. Ga je meteen te lang in de zon, dan zul je geheid verbranden!

Extra antioxidanten om je huid te beschermen

De straling van de zon kan je huidcellen beschadigen en huidkanker veroorzaken. Je kunt je huid extra beschermen met antioxidanten. Antioxidanten gaan vrije radicalen tegen die je cellen beschadigen. Voorbeelden van antioxidanten zijn de vitamines E en C. Door je huid ook voor en na het zonnen goed te verzorgen met producten met vitaminen E en C, zoals de C-Boost en Antioxidant Gel van Environ, kun je schade door de zon voorkomen. Behalve met smeren kun je ook met voedingsmiddelen die rijk zijn aan antioxidanten, zoals verse groeten, fruit, noten en zaden, je huid extra beschermen!

Wil je alles leren over huidverzorging, bekijk dan hier de Opleiding Schoonheidsspecialiste van Wellness Academie.